|
PUBLISHED ARTICLES and TEXTS on Isabelle Choinière ARTISTICS AND RESEARCH WORKS |
|
|
Research
Creation Phase 1-2-3-4-5 La Démence des Anges (work in
progress:
La Mue de l'Ange) |
|
Special Issues on Isabelle Choinière Research-Creation
Innovation Price |
ARCHÉE – February 2017 ARCHÉE – November 2016 |
|
Research Creation Phase 5 |
CASSAR,
Leïla (2017) ‘Structure mouvante du
collectif, identité fluide: la corporéité en jeu dans Phase 5 d’Isabelle Choinière et sa
remise en question du lien humain-environnement’, In: Edition Archée-périodique électronique, February 2017, Montreal, Canada, online: www.archee.qc.ca BERTRAND, Mélissa (2017) ‘Entremêler corps et technologies: des vagues
perceptives nouvelles – Analyse de Phase
5 d’Isabelle Choinière’, In:
Edition Archée-périodique
électronique, February 2017, Montreal,
Canada, online: www.archee.qc.ca FLOCK,
T.S. (2016) 'Every End Is a New Beginning', In: Seattle Weekly, October19-25, Seattle (Washington), USA, p.25,
online: www.seattleweekly.com |
|
Research Creation Phase 4 Flesh Waves Scroll
down for more ↓ |
DAVIDSON, Andréa (2016) ‘Mediated bodies and intercorporeality: Isabelle Choinière’s
Flesh Waves’, In: Edition Archée-périodique électronique, November 2016, Montreal,
Canada, online: http://www.archee.qc.ca/ DAVIDSON, Andréa (2015) ‘Isabelle Choinière: Corps Médiatisés’,
In: Parcours L’Informateur
des Arts (December), no. 86, Montreal, Canada. PITOZZI, Enrico (2014) ‘The
Perception is a Prism: body, presence and technologies’, In: Brazilian Journal on Presence Studies, vol.4, no.
2, May/Aug. 2014, Porto Alegre,
Brazil, pp.174-204, online: www.seer.ufrgs.br/presenca |
|
Research Creation Phase 3 Meat Paradoxe |
PITOZZI, Enrico (2010) ‘Corpo
sonoro collettivo. Verso
una tattilita uditiva / A
collective resounding body. Aiming towards an auditory tactility’, In: Digimag, no.
51, February, Milan, Italy: Mobile
Edition. PITOZZI, Enrico (2009) ‘Spazio
stereoscopico per corpo sonoro. Conversazione con Isabelle Choinière’,
In:
Art'0, no.28 (estate), Bologna,
Italy, pp.58-65. PITOZZI, Enrico (2009) ‘Espace stéréoscopique pour corps sonore. Conversation
avec Isabelle Choinière’, In: Edition Archée-périodique électronique, December 2009/ Projets,
section entretiens, Montreal, Canada, online: http://www.archee.qc.ca/ PITOZZI, Enrico (2005) ‘La figura
oltre l’attore: verso un’estetica digitale’, In: Culture Teatrali,
no. 13 (automn), Bologna, Italy. |
|
Research Creation Phase 2 |
BOISCLAIR, Louise (2008)
‘Isabelle Choinière de Corps Indice ; Autour des Demoiselles d’Avignon’, In: Inter,
art actuel, ‘Espaces Sonores’,
no. 98 (winter), Quebec,
Canada : Éditions Intervention, pp. 52-56. |
|
Research Creation Phase 1 |
DAVIDSON, Andréa (2006) ‘3ème
création, phase 1, Isabelle Choinière / Corps Indice’, In: Bains numériques # 1, Danse et nouvelles technologies, Enghien-les-bains, France : Édition Centre des arts d’Enghien-les-bains, pp. 47-53. |
|
La Démence des anges work in progress : La Mue de l’Ange |
PITOZZI, Enrico (2010) ‘Corpo sonoro collettivo. Verso una tattilita uditiva / A
collective resounding body. Aiming towards an auditory tactility’, In:
Digimag, no. 51, February, Milan, Italy: Mobile
Edition. PITOZZI,
Enrico (2010) ‘Étendre
la peau; Scène, perception, dispositifs technologiques’, In: Ensemble
ailleurs / Together Elsewere,
Montreal, Canada : Presses de l’Université du
Québec, Collection Esthétique des Arts Médiatiques. PITOZZI,
Enrico (2009) ‘Espace stéréoscopique pour corps sonore. Conversation avec Isabelle
Choinière’, In: Edition Archée-périodique électronique, December
2009/ Projets, section entretiens, Montreal,
Canada, online: http://www.archee.qc.ca/ PITOZZI, Enrico (2009) ‘Spazio stereoscopico
per corpo sonoro.
Conversazione con Isabelle Choinière’, In: Art'0,
no.28 (estate), Bologna, Italy, pp.58-65. APOSTOLSKA,
Aline (2007) ‘Isabelle Choinière : une expérience démente, aline Apostolska’, In:
Cyberpresse.ca, May 10, Montreal, Canada. BLANCHET,
Mylène (2005) ‘Isabelle Choinière, Louise Bédard ; les chorégraphes en
deux temps’, In: Parcours, vol. 11, no. 1 (May), Montreal, Canada, p.28. PITOZZI, Enrico (2005) ‘La figura oltre l’attore: verso un’estetica digitale’, In: Culture
Teatrali, no. 13 (automn),
Bologna, Italy. KLUNKER, Bistra
(2004) ‘Sensibly Manipulated Reality’, In: Dresdner Neueste
Nachrichten, November 19, Dresden, Germany. DASKALOVA, Rossitza (2002-2003) ‘Téléportation non quantique. Le
corps Indice : la démence des anges’,
In: La Vie des Arts, vol. XLVII,
no. 189, Quebec: Edition hiver 2002-2003, p.32. PLOURDE,
Elizabeth (2003) ‘Un
ange venu du cyberespace. La Démence des anges’, In: Cahiers de théâtre Jeu,
no. 108
(September), Montreal, Canada, pp. 132-135. GOSSELIN, Catherine (2003) ‘Cyberdanse’,
In: Voir, week of October 9 to 15, Montreal, Canada p. 18. GOSSELIN, Catherine (2003) ‘Cyberdanse’,
In: Hour, week of October 9 to 15, Montreal, Canada p. 15. SIPAT, Sébastien (2002)
‘Entretien avec Isabelle Choinière – Mars 2002’, In: Artifice, Montreal, Canada. MOLINARI, Beatriz (2001) ‘Canada Un ritual electronico’,
In:
La Voz del Interior,
Cordoba, Argentina, September 29. JACKSON, Merilyn
(2000) ‘Tempe, Montréal, Une exploration chorégraphique en réseau’, In: Etc Montréal, January
2000, Montreal, Canada, pp.26-27. SIPAT, Sébastien (2000) ‘La
Mue de l’Ange; une performance d’art électronique
proposée par Le Corps Indice’, In:
Artifice, December 4, Montreal,
Canada. CÔTÉ, Martin (2000)
‘Isabelle Choinière cyberstar ! Avec La Mue de
l’Ange, elle propulse la danse moderne dans le XXIe siècle’, In: Clin d’Oeil,
no. 235 (January), Montreal,
Canada, p.26. SPZORER,
Philip (1999) ‘Synchronous cities. Two
dancers, two towns, one spectacle’, In: Hour, week of 14 to 20 October,
Montreal, Canada, p.32. MARIN, Lili (1999) ‘La Mue de l’Ange’, In: Kaos News Magazine, 16 November, Montreal, Canada, p.3. SOLDEVILA, Carlos (1999) ‘Corps accord’, In: Voir,
vol. 13, no. 43, week of 28 October to 3 November, Montreal, Canada, p.56. PILON, Esther (1999) ‘Corps virtuels. La Mue de l’Ange du Corps
Indice’, In: ICI, vol. 3, no. 3, October 7, Montreal, Canada,
p.31. COUSINEAU,
Marie-Ève (1999) ‘Concerto pour corps
en mouvement’, In: Montreal Campus,
volume XX, no. 5, October 27, p.10. HOWE-BECK,
Linde (1999) ‘Distant Duet. Internet links dancers in two different venues in
La Mue de l’Ange’, In: The Gazette, October 16, p.
E 6. LACHANCE,
Dominique (1999) ‘ Isabelle
Choinière, performeuse du cyberespace’, In: Le Journal de Montréal, October
14, p. 62. |
|
Communion work in progress : Le partage des peaux |
BLANCHET, Mylène
(2005) ‘Isabelle Choinière, Louise Bédard ; les chorégraphes en deux
temps’, In: Parcours, vol. 11, no. 1 (May), Montreal, Canada, p.28. JACKSON, Merilyn (2000)
‘Tempe, Montréal, Une exploration chorégraphique en réseau’, In: Etc Montreal, January 2000, Montreal, Canada,
pp.26-27. BOISSEAU, Rosita
(1999) ‘Isabelle Choinière, apprentie
sorcière des temps cyber’, In: Le
Monde, Paris, France, n°16889, May 15, p.30. JACKSON, Merilyn (1999) ‘Dancing in the Fast Lane’, In: MIT’s Magazine of Innovation. Technology Review,
May/June, pp. 92-94. DUNNING, Jennifer (1999) ‘Computer Nerds Meet Tutus: A Pas de Deux
for Dancers and Technology’, In: The New York Times, section The Living Arts, March 3,
New York, USA. HOWE-BECK, linde
(1999) ‘Distant Duet. Internet links
dancers in two different venues in La Mue de l’Ange’, In: The Gazette, October 16, p.
E 6. LACHANCE,
Dominique (1999) ‘ Isabelle
Choinière, performeuse du cyberespace’, In: Le Journal de Montréal, October
14, p. 62. SOLDEVILA, Carlos (1999) ‘Corps accord’, In: Voir,
vol. 13, no. 43, week of 28 October to 3 November, Montreal, Canada, p.56. SPZORER, Philip (1999) ‘Synchronous cities. Two dancers, two towns,
one spectacle’, In:
Hour, week of 14 to 20 October, Montreal,
Canada, p.32. MARTIN, Andrée
(1997) ‘Isabelle Virtuelle . The
interactive choreography boom in Canada’, In: Ballett
international-Tanz aktuell, Special Issue :
Dance and Technology, no. 8/9, March 3, Germany, pp. 15-17. MARTIN, Andrée
(1997) ‘Coup d’oeil
sur le XXIe siècle’, In: Le Devoir, Montreal, Canada, June 3. BERNIER, Robert
(1997) ‘Senseurs sur l’écheveau’, In: Parcours L’Informateur des Arts,
(Summer), p.24. HOWE-BECK, Linde (1997) ‘Dances that plug in – Tangente
focuses on the electronic body,
In:
The Gazette,
May 24, Montreal, Canada, p. G 12. BUFFMANN, Tom (1997) ‘The Virtual sharing of the Body’,
Osnabrück, Germany. HOWE-BECK, Linde (1996) ‘Stretching her skin’ , In: Mirror,
vol. 11, no. 30, January 4,
pp.18-20. GIDEON, Rosa (1996) ‘O Canada é aqui’,
In: A
Tarde Caderno 2, December 4,
Brazil, pp.3-7. BUREAUD, Annick (1995) ‘Various sites’, In: Art
Press, no. 208, December, Paris, France. BUREAUD, Annick (1995) ‘Conference Review: ISEA 95’, In: Leonardo
digital reviews, Presse électronique, November. ARRUDA MENDONÇA, Mauricio (1995) ‘Balé virtual, um rito
do nosso tempo’, In: Folha
de Londrina, June 6, Londrina, Brazil, p.6. SUESCUN-POZAS,
Maria (1995) ‘Interaction avec la
machine’, In:
Inter Art Actualité, no.
63, (Automn), Quebec,
Canada, pp.32-35. PONZIO, Ana Francisca (1995) ‘Choiniere dança com
imagens virtuais’, In: Folha
de Sao Paolo, Sao Paolo, Brazil. LUNDIN, Maria (1994) ‘Dancing with your virtual sister’, In: McGill
Daily, vol. 84, no. 7, September 22, Montreal, Canada, p.5-9. TOURANGEAU, Sylvie (1994) ‘Le
mois de la performance’, La performance |